Kde se učíme?
Školní dny tráví děti v prostorách na Riegrově ulici v Tišnově. V budově příjemně sousedíme s gymnáziem Tišnov a s centrem volného času Inspiro. Zatím využíváme jednu učebnu a přilehlé menším místnosti v prvním patře. Na obědy odchází děti do prostorů Času pro sebe, v rámci družiny rády tráví čas mimo jiné na přilehlém hřišti.
S kým se učíme?
V tuhle chvíli máme otevřenu jednu třídu s kapacitou 18 dětí. Pro zachování individuálního přístupu i větší pracovní pohodu pedagogů jsou s dětmi během dopoledne vždy minimálně dva dospělí. Pedagog tedy spolupracuje s asistentem. V pozici asistenta se v tuto chvíli pravidelně střídají dva lidé. Více viz Lidé v ZaHRAdě – škola. Odpoledne v družině už bývá s dětmi jeden dospělý, obvykle ten, kdo ten den zastával pozici asistenta. Ve vybrané dny se mohou k družině připojit rodiče se svými nápady, připravovat různé aktivity podle svého zaměření apod.
Jak se učíme?
Z formálního hlediska mají děti 5 předmětů – český jazyk, matematiku, angličtinu, integrovaný předmět tzv. LUSK a taneční a pohybovou výchovu.
V rámci českého jazyka aktivně přizpůsobujeme metody výuky čtení a psaní individuálním potřebám žáků. Velkou část literárních a slohových dovedností spojujeme přímo s aktuálními projekty.
V matematice se značně inspirujeme metodou profesora Milana Hejného. 12 klíčových principů této metody je popsáno zde. http://www.h-mat.cz/principy Mimo to dáváme prostor uplatnění matematických dovedností všude tam, kde k tomu situace přirozeně vybízí.
U dětí na prvním stupni usilujeme v angličtině především o probuzení zájmu a vytváření pozitivního vztahu k cizím jazykům. V tomto období je klíčové zajistit žákům dostatek zajímavých a inspirujících podnětů v anglickém jazyce. Učivo se zaměřuje především na tematické oblasti, se kterými se žáci setkávají v daném období i v jiných předmětech.
LUSK je předmět, který zahrnuje vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, Člověk a zdraví, Umění a kultura, Člověk a příroda, Člověk a společnost, Člověk a jeho svět, Informační a komunikační technologie a Jazyk a jazyková komunikace. Tato integrace umožňuje vyučování v projektech, kterým se celkově věnuje 13hodin týdně (resp. 15 v 5. ročníku).
Syslem taneční a pohybové výchovy (TPV) není taneční průprava, ale rozvoj tvořivosti, citovosti, citlivosti a inteligence těla. Všechny ročníky prvního stupně mají 1 hodinu TPV týdně.
Co už jsme letos zažili?
Za první pololetí školního roku stihly děti mimo jiné navštívit několik výstav, zdolat lanové překážky, připravit prezentační stánek na Tišnovských trzích, napsat, ilustrovat a vydat knihu příběhů, navštívit vzdělávací program v Brně na lipce, objevit netopýra na Květnici, exkurzi do rybárny a výzkumného rybářského ústavu, navštívit dvě divadelní představení, a mnoho dalšího. A mimo to se každý svým tempem učí číst, počítat, angličtinu…